Match Racing - Ginetta G50
Match Racing
Homepage
Nieuwsarchief
Team
Auto - Ginetta G50
Coureurs
Dutch GT4 Championship
Overige raceklassen
Racekalender
Fotoboek
Contact
Raceauto huren
Raceauto huren
Match Racing scoort in Gentleman Cup van Dutch GT4
05 juli 2009
Match Racing heeft tijdens de Midzomerraces op TT Circuit Assen in het Dutch GT4 Championship de nodige successen geboekt. Met name in de Gentleman Cup scoorde het team met een overwinning voor Quint Engel en een tweede plaats voor Mark Kroes uitstekend. Toch hield teameigenaar Martin de Weerd gemengde gevoelens aan het weekend over. “Gezien de inspanningen van de afgelopen weken had ik op iets meer gehoopt, maar het zit niet altijd mee.”

050709_match_assen

“Na de Pinksterraces hebben we veel aan de Ginetta’s gedaan. Helaas kwam het er in de kwalificatie niet voldoende uit waardoor we de wedstrijden van te ver achter in het veld moesten beginnen. In rondetijden zijn we wel goed maar inhalen tijdens een race is voor de Ginetta moeilijk. De bochtsnelheid is hoog maar daar kun je niet passeren terwijl we op vermogen op het rechte stuk voorbij worden gereden. Als we dan in kansrijke positie lagen werden we of aangetikt of was er iets anders waardoor we plaatsen verloren”, aldus De Weerd.

Hoewel het team dus stilletjes op meer had gehoopt logen de prestaties er niet om. In de eerste race reed Quint Engel naar een negende plaats en boekte daarmee een mooie zege in de Gentleman Cup, terwijl Mathijs Bakker in deze Cup als zevende over de finish ging. Engel over zijn race: “Bij de start werd ik geblokt en verloor wat plaatsen. In mooie gevechten kon ik weer wat terugwinnen en reed zelfs de vierde snelste tijd van het gehele veld.”

In race twee reed Menno Kuus op een 13de plaats toen hij het aanremmen van een bocht werd afgesneden en kostbare plaatsen verloor. Uiteindelijk wist Kuus zich weer op te werken tot plaats twaalf. Mark Kroes had nog meer pech toen hij vol van achteren werd aangereden door een concurrent en pas na verlies van meer dan een minuut zijn weg weer kon vervolgen. Een mooie klassering zat er toen natuurlijk niet meer in.

In de hoofdrace zag het er voor de equipe Engel/Kuus in eerste instantie goed uit. Na een mooie start wist Engel de nodige plaatsen te winnen en reed op een solide zesde positie. “Het was een faire strijd waarbij ik me verder naar voren kon werken. Ik had wel wat last van onderstuur maar kon het tempo er goed inhouden.” Kuus had de Match Racing Ginetta ook minimaal op de zesde plaats aan de finish kunnen brengen, maar helaas kreeg de equipe een drive through penalty voor een te kort uitgevoerde pitstop. Omdat Kuus vervolgens ook nog even buiten de baan raakte moest het team zich tevreden stellen met een elfde plaats.

“Dat bedoel ik dus met dat het niet altijd meezat. We gingen goed maar dan krijg je die drive through voor je kiezen en gaat een mooie klassering in rook op”, aldus De Weerd. De equipe Kroes/Bakker moest in de race over 50 minuten vanaf de 21ste startplaats vertrekken, wist een aantal plaatsen op te klimmen en passeerde als 16de de finish.

In het kampioenschap is Kuus met een 11de plaats de hoogst geklasseerde Match Racing-rijder, terwijl Engel in de Gentleman Cup de tweede positie in handen heeft.

Match Racing was op het TT Circuit ook in andere raceklassen actief. In de Dunlop SportMaxx Clio Cup pakte Match Racing-rijder Ronald Morien in race één de zevende en in race twee de zesde plaats. In de Toerwagen Diesel Cup eiste de Match Racing VW Golf van Ronald Morien en Dennis de Groot in beide races een schitterende tweede plaats voor zich op.

Uitslag Dutch GT4 Championship
Race 1, zaterdag 4 juli 2009

1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden; 2. Danny van Dongen, Corvette C6, op 0.211 sec.; 3. Rory Bertram, Porsche 997 GT4, op 1.793 sec.; 4. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 1.984 sec.; 5. Jan Joris Verheul, Ginetta G50, op 4.559 sec.; 9. en winnaar Gentleman Cup Quint Engel, Ginetta G50, op 17.164 sec.; 19. en 7de Gentleman Cup Mathijs Bakker, Ginetta G50, op 1:22.726 sec.

Race 2, zondag 5 juli 2009
1. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 14 ronden; 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 2.208 sec.; 3. Bertus Sanders, Ginetta G50, op 2.783 sec.; 4. Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, op 15.274 sec.; 5. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 17.556 sec.; 12. Menno Kuus, Ginetta G50, op 29.771 sec.; 18. en 2de Gentleman Cup Mark Kroes, Ginetta G50, op 1 ronde.

Race 3, zondag 5 juli 2009
1. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 26 ronden; 2. Phil Bastiaans/Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 2.716 sec.; 3. Jeroen Bleekemolen/Peter van der Kolk, Corvette C6, op 5.328 sec.; 4. Paul van Splunteren/Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, op 6.344 sec.; 5. Mikko Heino, Aston Martin N24, op 7.846 sec.; 11. Quint Engel/Menno Kuus, Ginetta G50, op 1:07.664 sec.; 16. Mark Kroes/Mathijs Bakker, Ginetta G50, op 2 ronde.

Tussenstand na 9 races:
Algemeen

1. Christiaan Frankenhout 68 punten; 2. Jeroen Bleekemolen 66; 3. Paul van Splunteren 47; 4. Phil Bastiaans 42; 5. Duncan Huisman 39; 11. Menno Kuus 22; 16. Quint Engel 16.
.
Gentleman Cup
1. Bernard van Oranje-Nassau 60; 2. Quint Engel 59 punten; 3. Robert den Otter 46; 4. Mark Kroes 46; 5. Lev Fridman 42; 6. Mathijs Bakker 34.
<< Vorige [ 1 ]

Ginetta Cars Homepage
Peko Powersystems - UPS Systems
Autosport.nl | | Het nationale autosport magazine op internet
© Fast Company | Match Racing